26 Eylül 2008 Cuma

İnternet tarayıcılarında rekabet kızışıyor

İnternette gezinen kullanıcıların yüzde 70’inden fazlası halen işletim sistemleriyle gelen Internet Explorer’ı kullanıyor, peki ya diğerleri?



İSTANBUL - 2007 yılının sonunda dünyanın ilk ticari İnternet tarayıcısı olarak kabul edilen ve açık kaynaklı efsane Mozilla Firefox’un ağabeyi olarak gösterilen Netscape’in 13 yıl süren hayatının sona ermesiyle bir oyuncusunu kaybeden, ancak Eylül ayı başında sessiz sedasız piyasaya sürüldüğü ilk hafta 1.9 milyon kez indirilerek büyük bir çıkış yapan taze savaşçı Google Chrome ile eski hararetli günlerine geri dönen tarayıcı savaşında Microsoft’un Internet Explorer tarayıcısının ezici üstünlüğü devam ediyor.


Mart ayında Windows platformunda da çalışan kararlı sürümü yayınlandığından beri doğrudan Microsoft’un rakibi haline gelen Apple Safari, şu an pazarda yüzde 6.37 payla üçüncü durumda, yayınlandığı ilk günden beri özellikle açık kaynaklı işletim sistemi Linux platformunda vazgeçilmez olarak kullanılan Mozilla (ya da bilinen adıyla Mozilla Firefox) ise neredeyse yüzde 20 pazar payıyla ikinci durumda. Masaüstü devi Microsoft ise Windows işletim sistemi ile birlikte sunduğu yazılımı Internet Explorer ile yüzde 72.15’lik payı ile pazar lideri konumunda. Hızlı bir çıkış yapan Google Chrome ise, yayımlandığı tarihte piyasadan yüzde 1.4’lük pay almış olsa da, kullanıcıların büyük kısmı Chrome’u bırakıp eski tarayıcılarına geri dönerek, İnternet devi Google’ın yeni savaşçısının payının yüzde 0.77’ye gerilemesine sebep oldular.

Kullanıcıların büyük bir çoğunluğunun İnternet’te gezinmek için bir alternatifin varlığından haberdar bile olmaması sayesinde pazar lideri konumunu pek kaptırma ihtimali bulunmayan Microsoft, bu avantajını Web standartlarını her daim kendi tarayıcılarına uydurma yönünde kullanmıştı. Zengin içerikli İnternet sitelerinin yaygınlaşması, değişen ve gelişen teknolojiler, İnternet sitelerinin “İnternet sitesi” olmaktan çıkıp başlı başına uygulamalar haline gelmesi ile yaşanan Web 2.0 devrimi sonucunda özellikle tasarımcıların ve web tabanlı uygulama geliştiricilerin tarayıcılar arası uyum sorunları ile boğuşmasına sebep olan bu tutum, nihayet firmanın yeni tarayıcısı Internet Explorer 8 ile değişmiş gibi görünüyor.

KULLANICININ DEDİĞİ OLUR
1995 yılında başlayan ve Microsoft galibiyeti ile sonuçlanan “Internet Explorer - Netscape Navigator” savaşı döneminde tasarımcıların sayfalarının en altına yerleştirdikleri “En iyi görüntü Netscape Navigator ile elde edilir” ya da “En iyi görüntü Internet Explorer ile elde edilir” cümlelerine kullanıcı tarafından verilen “En iyi görüntü herhangi bir tarayıcı ile elde edilir” cevabı, günümüzde İnternet Explorer 8’in Web standartlarını destekler hale gelişine ışık tutuyor.

ARALARINDAKİ FARKLAR NELER
Günümüzde tarayıcılar görünüm ve kullanılabilirlik açısından birbirlerinin neredeyse aynısı,
* Opera’da bulunan açılış penceresi Google Chrome’da da bulunuyor, ancak diğer yazılımlarda bu özellik bulunmuyor.
* Sekmeli gezinme artık bütün tarayıcılarda standart bir özellik haline gelmiş durumda.
* Pencereden pencereye sekme taşıma ve sekmelerden yeni pencere oluşturma ise Apple Safari ve Google Chrome’da bulunurken Internet Explorer ve Mozilla Firefox’da bulunmuyor.
* Gizli gezinme seçenekleri Mozilla Firefox, Opera ve Apple Safari’de bulunuyor ancak Internet Explorer’ın güncel kararlı sürümlerinde bulunmuyor.
* Google’ın V8 adını verdiği JavaScript betiği (kodu) çalıştırma altyapısı rakiplerinden çok daha hızlı.
* Google Chrome ile Apple Safari, Apple’ın geliştirdiği Webkit tarayıcı altyapısını kullanıyor, Internet Explorer, Opera ve Mozilla Firefox ise kendi geliştirdikleri altyapıyı kullanıyorlar.

EN ÇOK KULLANILAN OLMAK ÖNEMLİ
Tamamıyla ücretsiz olarak dağıtılan tarayıcıların gelirleri ise, dolaylı anlaşmalar sayesinde elde ediliyor. Güncel tüm tarayıcılarda bulunan “İnternette arama kutucuğu”, “Sık Kullanılanlar” menüsünde varsayılan olarak yer alan yer imleri ve bunun gibi firmaların kullanıcıya doğrudan dokunmasını sağlayan küçük fonksiyonlar tarayıcıları hayata bağlıyor. Yatırımcılar ise satın aldıkları mecranın daha çok kullanıcıya ulaşmasını istiyor. Bu durumda hangi tarayıcının ne kadar kullanıldığı firmalar için çok büyük önem arz ediyor.

Kaynak: www.ntvmsnbc.com

Hiç yorum yok:

Yorum Gönder